Monday, August 2, 2010

Gurauan dan Ketawa Dalam Islam

salam, selesai sudah majlis arwah pada hujung minggu ni,walaupun hanya 2 hari terasa agak lama bagi aj yang agak ketagih blogging ni hehe,hari ni jugak terasa nak update blog sb ada topik yang agak sesuai untuk dibaca oleh orang yang suka gelak ataupun bergurau ni hehe,setiap perlakuan dan perbuatan mestilah mempunyai batas lebih-lebih lagi kita sebagai orang islam disini aj nk kongsikan garis panduan yang dibenarkan dalam islam terhadap batas kita untuk bergurau dan gelak.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:":Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah !" Riwayat Abu Daud.

Kelakar adalah perbuatan, kata-kata dan sebagainya yang dapat menggembirakan atau yang dapat menggelikan hati orang lain. Sinonimnya adalah jenaka, lawak dan gurau senda. Membuatkan orang lain senang hati adalah termasuk dalam amal kebajikan dan Rasulullah s.a.w juga selalu berjenaka dengan ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Namun begitu bergurau mempunyai adab-adab tertentu yang telah digariskan oleh Islam seperti:

a) Tidak menjadikan aspek agama sebagai bahan jenaka seperti mempersendakan sunnah Rasulullah s.a..w .

b) Gurauan tersebut bukan merupakan cacian atau cemuhan seperti memperlekehkan orang lain dengan menyebut kekurangannya.

c) Gurauan itu bukan ghibah (mengumpat) seperti memburukkan seseorang individu dengan niat hendak merendah-rendahkannya.

d) Tidak menjadikan jenaka dan gurauan itu sebagai kebiasaan.

e) Isi jenaka adalah benar dan tidak dibuat- buat.

f) Bersesuaian dengan masa, tempat dan orangnya kerana adalah tidak manis bergurau di waktu seseorang berada dalam kesedihan dan sebagainya.

g) Menjauhi jenaka yang membuatkan orang lain ketawa secara berlebihan (ketawa terbahak-bahak) kerana banyak ketawa akan memadamkan cahaya hati.

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w apabila ketawa baginda hanya menampakkan barisan gigi hadapannya sahaja, bukan ketawa yang berdekah-dekah, mengilai-ngilai atau terkekeh-kekeh dengan maksud bahawa selaku seorang Muslim kita hendaklah sentiasa menjaga batas kesopanan dalam erti kata yang sepatutnya.

p/s herm..kadang2 gurauan kita mesti kne pada tmpat dan org,silap hari bulan gedebak!! lebam sebelah mata  hehe ..

8 Commento:

Anonymous said...

selalu senyum kelat aje hee..

Fazril said...

jangan senyum muka ketat dhla hehe..

nich said...

hehehehe.. tapi ade gak lawak2 jenaka yang bley wat orang marah..
sobsss

zulaikha said...

dalam lawak sensitiviti org lain mesti dijaga...

Unknown said...

bagus AJ..
ye la kadang2 bila dah ketawa tu x hengat duniia...

Fazril said...

Nickhun:
hehe mmg ader..tp kita pn kne sbr jugak..layan jez...

Fazril said...

zulaikha:
bkan sume org dpt melwak dgn btul sobss..:)

Fazril said...

khairul Azmi:
thanks khairul..ketwa tu elok tuk kesihatan juga tp harus berpada2 k hehe