Wednesday, July 28, 2010

Kalau Tuhan Maha Penyayang, Kenapa Jadikan Neraka?

 Gambar Hiasan

Tertarik dengan kisah ini Aj publishkan untuk pembacaan rakan-rakan diharap apa yang terjadi kita ambilkan sebagai iktibar dan kita harus ingat akidah sangat penting bagi seseorang yang bergelar islam  untuk mengelakkan diri dari terpesong ke arah yang lebih sesat lagi menyesatkan..kita dikurniakan dengan akal yang hebat  tetapi kenapa kita masih mempersoalkan kekuasaan Allah?? jahilnya kita tanpa akidah...

Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peratura n ni bukan semata-mata peraturan
majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."
Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar
nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab:"Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti
masuk syurga... Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan: "perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz.

"Ah...mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:"Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak.

P/s..herm apala pendapat korang semua...

64 Commento:

tiefazatie said...

menarik..=)..

AJ said...

thanks tie.. hehe

NichKhun said...

aj.. saya baca entri neyh..
saya terfikir.. huhuhu ade jugak orang camtu kan..
mintak dijauhkan dari bnda2 camneyh..
bersyukur dengan didikan agama yang ibu bapa beri pade kami adek bradek.. huhuhu

shiyda said...

tertarik sgt ngn penjelasan ustaz tu .

abad said...

lumrah dunia kawan...sebab tu sekolah dijadikan tempat kita belaja....masih ada lagi org yang xmasuk ajar..bkn kurang ajar...hehehhehehe....sedajal abad....ingt lagi kat tuhan yang maha esa....

AJ said...

Nickhun:
itulah naomei..msih ader yg sanggup persoalkan Tuhan mereka sendiri.. alhamdulillah naomei anak yg baik :)

AJ said...

shiyda:
igt tertarik kt aj hehe

AJ said...

abad:
itulah nakal2 kita pun kiter x persoalkan Tuhan kita..ish2 nauzubillah..mtk dijauhkan

khalidahmacambaguss~O_o said...

nice...oleh itu, saye follow awk sebab kuarkn cita ni...;)

Faizal Fredley said...

ooo...menarik pic dia..heheh

ice♥ice said...

pandai ustaz tu bagi nasihat...menarik :)

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

ustaz tu berhikmah. nganga je la dak tu.

AJ said...

Khalidah:
thanks khalidah t aj follow balik :) thanks sudi membace..

AJ said...

Faizal Fredley:
hehe itu menarik gak..ish2 apa nk jadi dah..

AJ said...

ice:
aj pun tabik ustaz tu..klu kiter dlm keadaan tu bleh copy sebijik ayat ustaz tu :)

AJ said...

Missxyz:
hehe habis msuk lalat

amira said...

harap gadis tu dapat fikir secara positif dn berubah..

AJ said...

amira:
harap2 pun mcm tulah hehe amin...

++***hana zaty**++ said...

mintak dijauhi dari berfikiran macam tu..huhu.....

M a W a D D a H said...

huhuhu..moga cite ni menjadi pengajaran utk kite semua..dan dalamilah ilmu Allah sebanyak mana yg mungkin...kalau cetek ilmu, amatlah bahaya bkn sje kita tapi masyarakat kita jugak..huhu..

misyamissyou said...

aaaa..kenapakah cakap tanpa berfikir..amik kau sebijik kena kat muke..hurmm..moga kita dijauhkan la dari neraka..

モハマヅ ブッカリ said...

adoi.....bahaye tuu
itu la akhir2 zaman :(

AJ said...

hana zaty:
wow hana pun ader hehe thanks sudi bce :)

AJ said...

Mawaddah:
btul tu aj setuju tanpa ilmu agama akidah kta mudah terpesong..

ASSOYFINGER67 said...

Baca...belajar dan buat (ikut)...itulah yang sepatutnya....harap begitulah....kenape Tuhan........?Eh...Sukahati Tuhanlah kerana Dia yg empunya segalanya..!kita tak punya apa2...jadi mesti ikut apa yang sepatutnya dan tinggalkan segalalaranganNYA...

AJ said...

misyamissyou:
hehe amik sebijik smpai ternganga die hehe..jadikan iktibar..cthi ustaz tu..berhikmah crenya..

AJ said...

モハマヅ ブッカリ:
herm..cmner nk sbut nme nih hehe thanks sudi bcer mcm nilah akhir zaman..ni bru skit..

AJ said...

Assoy:
Btul tu assoy..baca dan ikut tp msti berhikmah...jgn mudah melatah berdepan dgn org mcm ni.. Allah yang maha kuasa kita hanye hamba yg lemah...

GnieNaim said...

menarik & tertarik...hee...thanks sharing this :)

AJ said...

GnieNaim:
ur welcome hehe thanks sudy membace :P

NaNaJoe said...

aj, membuka minda sungguh ni~
maceh2~ :)

sop said...

pengajaran dan pengetahuan
thx

AJ said...

nanajoe:
thaks nanajoe..sudi komen aj :)

AJ said...

sop:
same2 sop..aj berikan yg aj rase bleh dijadikan pengajaran :)

annazanariah said...

thanks for sharing..

pernah dgr "kubur masing2 so ape nak kalut..?"

sebab kubur masing2 lah kita nk saling memperingati. kalau kubur sama2 boleh jgk nnt nk tolong...

wallahu'alam..~

caliph shuriken said...

btul apa ustaz tu ckp.. mmg terbaikkk laa en3 ni ^^

noor afzan said...

nasib baik la ada ustaz tuh.
kalau idak, bahaya..

AJ said...

anna:
ur welcome anna..nice qoute hehe yela hidup kne saling memperingati.. klu nk hidup sorng g kt gua yer dak..

AJ said...

caliph:
thanks caliph..yg terbaek ustaz tu.. hehe

AJ said...

noor afzan:
yer btul nasib ader ustaz tu..klu x tersesat terus pempuan tu..cara ustaz tula digalakkan dalam islam sgt berhikmah :)

unGu said...

asas kepada islam adalah akidah... jika akidah tak kuat, maka terjadila soalan-soalan tak patt dikeluarkan seperti yang diajukan pada perempuan tersebut.. erm... nice entry... suke sgt...

zati-zt said...

smoga kte sntiasa mendapat hidayah dan rahmat NYA..
Insyaallah...

AJ said...

ungu:
thanks ungu hehe rjin2 dtg bce lg.. ye btul akidah tu sgt penting hebat mcm mane pun seseorg tanpa akidah tetap jahil :)

AJ said...

zaty-zt:
insyallah amin....trima kasih hehe

MaryamJamilah said...

ernah bace dulu. Dan memang orang yang bijak pandai je mampu menangkis soalan2 camtu. kalau kene kat sy, terdiam agaknnye. Nampak sgt ilmu masih cetek :)

AJ said...

Maryamjamilah:
ini kisah terjadi pada 2005 he2.. aj publishkan tuk pembacaan aj.. klu kne kt kter amek jer ayat ustaz tu ek :)

Wan_hazel said...

menariklah AJ...wan ambik artikel AJ nie k..untuk simpan dalam folder Wan...

AJ said...

wan_hazel:
thanks wan..hehe boley amikla yer :)

suzie rahman said...

nauzubillah,,beraninya gadiz tu jawab mcm tu..tkt nya..thks aj 4 da info..

AJ said...

suzie:
ur welcome..zaman skang ni mcm2 da blaku..sume da branikan..

Khairul Azmi said...

hebat betul hujah ustaz tu..
ni berlaku kt kelantan kan??
sy org kelantan..tpi xthu pun cerita ni..hehe..mentang2 org klate nk kena thu semua ke???
haha....

BezBuddy said...

tabik spring la kt ustaz ni

AJ said...

khairul Azmi:
mmg hebat...ustaz tu tp ada yg laki hebat iaitu Allah s.w.t...

AJ said...

bezbuddy:
tabik jgn xtabik hehe..

anastasyea said...

insaflah selagi kita "dipinjamkan" ke dunia ini...

Latest entry:
Bazar Iftar Bazar Berbuka Puasa...

AJ said...

anastasyea:
yer btul tu ana...kita hanya pinjaman..tp setengah org xsedar...

Nur Fannun said...

penah byk story ni..tp tmpt ni kat ne smpi leh denda org yg xtutup aurat???

AJ said...

hehe aj pun xtau..kelantan kot

Coyotito Aimd said...

cayalah ustaz ! nak nasihat memg kena cmtu , baru die bpkir . huhu . yg dak pempuan tu pon lancang je mulut bkate2 . mgkin die tak sedar die kekurangan pengetahuan agama cmpur bengang ag .


komen entry sini plak !

AJ said...

coyotito:
thats rigt my gurl hehe... lancang berkata2...mbe sb die bengang..

IdamIlmu said...

menarik....

AJ said...

thanks yer

Yaya said...

entri yang sangat menarik..mohon sama kita di jauhi perkara yang tak diingini..manusia akhir zaman ni terlalu banyak yang jauh menyimpang dari landasan hidup...moga kita sama-sama pertingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada ALLAH SWT

AJ said...

yaya:
thanks yaya komen...btul tu..di bulan puasa nih harap kita jgelah perlakuan kta yer :)