Monday, July 26, 2010

Nisfu Syaaban Ingatan Tentang Kedatangan Bulan Ramadhan

salam nisfu syaaban, nisfu syaaban mengingatkan kita akan datangnya bulan ramadhan yakni bulan yang paling mulia dalam bulan-bulan islam..
Dalam bulan syaaban juga baginda Rasulullah banyak mengerjakan puasa sunat dan baginda juga berpesan supaya melakukan ibadah berlipat ganda pada bulan syaaban kerana ia merupakan antara bulan yang agung dalam islam.
Hadis yang diriwayatkan oleh Al-Nasaei dari Usamah bin Zaid ra berkata:
''Aku bertanya Rasulullah tentang bulan Syaaban kerana aku tidak pernah lihat baginda banyak berpuasa sunat sebagaimana beliau berpuasa dalam bulan Syaaban.
Baginda menjawab: ''Bulan yang banyak manusia lalai dan padanya ialah bulan di antara Rejab dan Ramadan. Pada bulan Syaaban akan diangkatkan catatan amalan hamba kepada Allah swt. Dengan itu aku amatlah suka supaya diangkatkan amalanku ketika aku berpuasa."

Sebenarnya amal ibadat hamba diangkat oleh malaikat tiap-tiap hari manakala amal ibadat bulan Syaaban ini bolehlah dikatakan laporan tahunan bagi amalan hamba.

Hadis ini menunjukkan bahawa ramai yang lalai dalam bulan Syaaban ini. Mereka tidak mengambil kesempatan untuk beramal ibadat seperti mana mereka bersungguh-sungguh meluangkan masa beribadat kepada Allah swt pada bulan Ramadan. Ini kerana adat Jahiliyah dahulu orang Mekah lebih mengutamakan dan memuliakan bulan Rejab dan melupakan bulan Syaaban.

Di antara hikmah digalakkan banyak berpuasa sunat pada bulan Syaaban ialah kerana selepasnya dituruti oleh bulan Ramadan yang diwajibkan berpuasa keseluruhannya. Dengan itu puasa pada bulan Syaaban merupakan perintis dan latihan untuk membiasakan diri bagi menunaikan kewajipan puasa Ramadan sepenuhnya.

Bagi mereka yang sudah biasa berpuasa sudah tentu kuranglah rasa penat dan tidak terkejut untuk berpuasa dalam Ramadan nanti.

Sebuah hadis lagi yang memberi perangsang kepada kita umat Islam supaya mengikut sunah Rasulullah saw.

1. Dari Ummu Salamah meriwayatkan bahawa beliau tidak pernah melihat Rasulullah Rasulullah saw berpuasa dalam setahun sepenuhnya kecuali bulan Syaaban. Kemudian baginda terus menyambung puasa Ramadan.

2. Al-Nasai dari Ummu Salmah berkata: ''Aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa dua bulan berturut-turut kecuali bulan Syaaban dan Ramadan.

3. Aishah pula meriwayatkan bahawa Rasulullah berpuasa bulan Syaaban kesemuanya.

Berkenaan dengan kelebihan Nisfu Syaaban iaitu malam pertengahan bulan Syaaban pula kita boleh dapati melalui hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Habban dalam kitab al-Sahihnya, daripada Muaz bin Jabal r.a. bahawa Nabi saw bersabda yang maksudnya: Allah swt melihat kepada hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban dan Allah akan memberikan pahalanya kepada seluruh hambanya melainkan mereka yang melakukan kesalahan syirik dan orang yang menyebarkan fitnah.

Dalam hadis yang lain sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amru bin al-As bermaksud: ''Allah swt memandang kepada makhluk-Nya pada malam Nisfu Syaaban, lalu diampuni dosa hamba-Nya kecuali dua golongan, iaitu orang yang membunuh diri dan orang yang menyebarkan fitnah.

Hadis-hadis ini menggambarkan kepada kita kelebihan bulan Syaaban yang sungguh istimewa. Ibadat mesti digandakan sebagaimana yang dibuat oleh Rasulullah yang membanyakkan puasa sunat. Hadis tersebut juga menunjukkan bahawa Allah swt sedia memberi keampunan kepada hamba-hamba-Nya yang bertaubat.
Ibadat pada malam Nisfu Syaaban:
Ibadat yang khusus dilakukan pada malam itu ialah:
1. Sembahyang lima waktu, sunat dan tahjud.
2.Membaca al-Quran. Kalau tidak boleh menghabiskan semuanya, sekurang-kurangnya membaca surah  Yasin, al-Waqiah, al-Mulk, al-Insan, al-Hashr, al-Muzammil dan surah al-Mudathir.
3.Banyak beristighfar kepada Allah.
4.Bertasbih, bertahlil, bertakbir dan membaca berbagai doa dan zikir yang ma'thur.

Sebenarnya tidak ada doa khusus untuk dibacakan pada Nisfu Syaaban. Kita mesti ingat bahawa Allah swt sentiasa membuka pintu taubat bukan pada malam Nisfu Syaaban sahaja bahkan ia sentiasa terbuka waktu pagi dan petang, siang dan malam.

Peristiwa yang paling bersejarah yang berlaku pada bulan Syaaban ialah:

Peristiwa pertukaran kiblat. Allah swt telah mengarahkan Rasul-Nya memindahkan kiblat sembahyang daripada masjid al-Aqsa di Bait al-Maqdis ke Kaabah di Mekah. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada seorang sahabat al-Bara' bin Azib maksudnya: ''Selepas Rasulullah sampai ke Madinah al-Munawarah, baginda dan para sahabat bersembahyang berkiblatkan Baitulmakdis al-selama lebih kurang enam belas atau tujuh belas bulan. Selepas tempoh tersebut barulah diturunkan wahyu menyuruh baginda berpaling ke Mekah. Peristiwa pertukaran kiblat berlaku di dalam masjid Qiblatain. Suruhan pertukaran kiblat berlaku ketika Rasulullah sedang bersembahyang Asar. Pertukaran kiblat menjadi isu besar di Madinah. Orang Yahudi mengambil kesempatan menabur fitnah memperlekehkan dakwah Rasulullah. Lalu diturunkan ayat 142 Surah al-Baqarah.

Maksudnya: Akan berkata orang-orang yang kurang akalnya: ''Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblat mereka (Baitulmaqdis) yang dahulunya mereka telah berkiblat kepadanya. Katakanlah: ''Kepunyaan Allah timur dan barat, dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.

Hikmah : Peristiwa ini berlaku pada tahun kedua Hijrah pada bulan Syaaban. Kebenaran daripada Allah swt untuk kembali berkiblatkan Kaabah adalah contoh doa Rasulullah yang dikabulkan oleh Allah swt. Ini kerana Rasulullah sudah lama mengangkat tangannya berdoa dan memandang ke langit meminta pertukaran kiblat ke Kaabah. Permintaan Rasulullah tersebut telah diperkenankan oleh Allah swt pada bulan Syaaban.

24 Commento:

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

tocey3 sudi berkongsi =)

bermanfaat ni

mr.curly said...

terase keinsafan buat diri wa bro.. thanks

AJ said...

Missxyz:
mou hak hei maksudnye same2 hehe

AJ said...

mr curly:
ur welcome puyol hehe sme2 kiter menghayatinisfu syaaban :)

caliph shuriken said...

Aj, tq kongsi info ni ^^

Gamer_GPM said...

barusan adik saya juga nyinggu nifsu sya'ban..
eh dibahas di sini..
terimakasih atas sharingnya, alhamdulillah dapet ilmu nih..

Syikin said...

selamat beramal..

AJ said...

caliph:
same2 caliph hehe

AJ said...

Gamer_gpm:
sama2 gamer kapan2 dtgla lagi hehe

AJ said...

syikin:
selamat beramal di bulan syaaban :)

sue-sama said...

salam nisfu syaaban :)

AJ said...

sue sama :
slam nisfu syaaban juge..

zty said...

teng.info yg baik.
jom bepuasa esok.hee

AJ said...

zty:
ur welcome hehe jom2 hehe

dunspeak♥ said...

selamat beramal =)

AJ said...

dunspeak:
selamat beramaljuger hehe

AiN Z said...

dah baca yaasin dan mintak doa? rugi tau sape tak buat..

AJ said...

Ain z:
btul tu ain bgus2 hehe

K2r~90 said...

salam nifsu syaaban, segala amalamn kita telah dibukukan, moga2 kita terpelihara hendaknya

Pencacai Alim said...

malam sepu..mlm sepu..yg sedihnya masyarakat zaman skrg ini hanya tggu mlm nisfu syaaban atau minggu pertama bulan ramadhan baru nk tunjuk muka di surau atau masjid berjemaah, itu sbb ada buat makan2, sedangkan mlm2 lain kosong...

AJ said...

K2-90:
amin....mntk2 mcm tula

AJ said...

pencacai alam:
btul tu hehe..nk bulan puasa bru nk nmpk muka kt masjid ekeke

diraja22 said...

sama2 lah kita mengimarah bln syaaban serta bln2 yg mendatang, agar dpt manfaatnya..

AJ said...

diraja22:
insyaalah..diraja22..sama2 kita membantu menegakkan syiar islam :)f